Samskaping – fra plan til handling

Hvordan forstår kommunalt ansatte i Nordland begrepet «samskaping»? Hva bidrar til å hemme og fremme samskaping i kommunene i Nordland?
Det har vår kollega Hege Bekken forsket på.

Denne artikkelen er republisert i sammenheng med relansering av siden.

  • Oppsummert: Oppggaven i korte trekk

    • En kvalitativ studie av kommunalt ansattes forståelse av hvordan vi får til samskaping i praksis
    • 13 av 41 kommuner nevnte samskaping i samfunnsdelen. 
    • Blant disse finnes ingen ensartet forståelse av begrepet samskaping. 
    • Ulik begrepsforståelse bidrar til utfordringer for å ta seg fra plan til handling.
    • Forskningen var gjennom en MBA oppgave ved Nord universitet. Hege jobber som rådgiver på folkehelse og lokalsamfunnsutvikling i Nordland fylkeskommune. 

Hva er Samskaping?


I oppgaven defineres samskaping som en fornorsket versjon av "co-creation".
Co-creation beskriver prosesser som involverer brukere i utvikling av produkter, tjenester eller prosesser (Coates, 2012).

Suser over hodet

En respondent uttalte dette i innhentingen av data: 

  • «Jeg vet ikke om det er et begrep, 
    litt sånn som bærekraft, 
    som suser litt over hodet. 
    Men hva betyr det egentlig?» 

Et magisk konsept? 

Aastvedt og Sørensen 2023 har forsket på hvordan magiske egenskaper brukes som retoriske virkemidler for å mobilisere ressurser på tvers av konfliktlinjer og interessemotsetninger. Du finner artikkelen deres nederst. 

Konklusjon

Uklar og ulik begrepsforståelse er en medvirkende årsak til at det er utfordrende å ta seg fra plan til handling for kommunene. For å få til samskaping er det viktig å jobbe med bevissthet om og for å tilrettelegge for faktorene som fremmer samskaping. Forankring i planverk er viktig, men ikke nok. Sosiale prosesser er fellesnevnere for de fleste av faktorene som er identifisert i dette prosjektet: tid og ressurser, involvering, og bevissthet om ulike roller og maktstrukturer. Innovasjons- og endringsteori kan bidra til å forstå usikkerhet og læring i samskaping.

Potensielle hemmere og fremmere av samskaping

  • Det blir sett på som et overskuddsfenomen – krever prioriteringer fra ledelse/politikere 
  • Involvering, viktig å involvere tidlig nok
  • Aktører med ulike hatter og kjepphester – avklaring av roller og maktstrukturer: Gi fra seg makt og kontroll
  • Innovasjons- og endringsteori kan bidra til å forstå usikkerhet og læring
  • Forankring i planverk er viktig, men bredt eierskap og vilje er essensielt
  • Fysiske faktorer. som for eksempel samlokalisering eller møteplasser der aktørene kan møtes.

 

Til toppen